Digitale tools

“Never waste a good crisis”: lesgeven op afstand tijdens de Corona crisis

Het hoge woord is eruit: in ieder geval tot 6 april blijven alle scholen gesloten. Het onderwijs moet echter wél doorgaan; dat zorgt dat docenten voor een flinke uitdaging komen te staan. Hoe beangstigend de corona crisis ook is en hoe onzeker de komende weken er echter ook uit zien, verplicht drie weken lang onderwijs op afstand hoeft niet alleen een vloek te zijn. Of, zoals Churchill ooit zei: “Never waste a good crisis”. 

Wij docenten krijgen namelijk massaal de kans om met andere vormen van onderwijs te experimenteren, waarbij we ook nog eens al onze tijd beschikbaar hebben om dat experiment uit te voeren. Als je het aandurft om buiten de gebaande paden te denken, ontdek je vele mogelijkheden om onderwijs op een andere manier te organiseren. Sommige manieren bieden mogelijk zelfs voordelen ten opzichte van klassikaal lesgeven: leerlingen kunnen op eigen tempo studeren, het wordt mogelijk om veel meer inzicht te krijgen in het leerproces van je leerlingen, je kunt veel gerichter leerlingen van feedback voorzien, er ontstaat ruimte voor onderwijs dat meer toegespitst is op de individuele leerbehoefte van leerlingen, we kunnen lesstof op een heel andere manier aanbieden die misschien wel beter aansluit bij de manier waarop leerlingen leren en we kunnen de klassieke organisatie van onderwijs (vaste momenten en in groepsverband) loslaten.

De afgelopen dagen heb ik voor mijzelf mogelijke opties op een rijtje gezet. Deze lijst is zeker niet uitputtend, ik ben absoluut geen expert op het gebied van onderwijs op afstand, maar geeft misschien wel aanknopingspunten voor onze zoektocht.

Dit is een online chat dienst van Microsoft dat onderdeel uitmaakt van het Office 365 pakket. Het biedt de mogelijkheid om op afstand met elkaar te vergaderen en bestanden uit te wisselen. Je creëert in wezen een digitaal klaslokaal waarin je op afstand je les geeft en leerlingen deze live kunnen volgen.

+ Lijkt het meest op een“normale” les
+ Mogelijkheid om uitleg te geven en live in te spelen op vragen
Wanneer er geen of slechts één laptop/computer beschikbaar is in een gezin met meerdere kinderen hebben deze kinderen een probleem
Je houdt als school vast aan een rooster tewrijl je dat nu juist los zou kunnen laten

Nearpod is een online tool om klassikale presentaties te combineren met interactie met je leerlingen. Zo kun je PowerPoints uploaden (of online een PowerPoint presentatie maken) en daarin allerlei verschillende soorten vragen, quizzen en andere interactiemomenten inbouwen. De antwoorden op deze interactiemomenten zijn allemaal terug te vinden voor jou als docent, zodat je weet of je je leerdoel bereikt hebt. Mooier nog: er bestaat ook een “student paced” functionaliteit. Dit betekent dat je een les ook kunt aanbieden op een manier dat leerlingen op een zelfgekozen moment de les kunnen volgen en jij hun voortgang kan bekijken. 

+ PowerPoints die je al gemaakt hebt kun je probleemloos uploaden en gebruiken
+ Leerlingen ontvangen direct feedback op hun gemaakte werk
+ Het is voor jou als docent inzichtelijk of leerlingen het leerdoel behaald hebben
+ Werkt goed in combinatie met een online lesmethode
+ Leerlingen kunnen de les volgen op een zelfgekozen moment
– Er is geen mogelijkheid om direct verlengde instructie te bieden, dit zul je op voorhand moeten voorbereiden en leerlingen op dezelfde manier aan moeten bieden
– Om alle functionaliteiten te krijgen moet je de betaalde versie aanschaffen

Twee tools die qua functionaliteit veel lijken op Nearpod (zie hierboven) met hier en daar wat nuanceverschillen. Lessonup is een Nederlands product.

  • Flipping the classroom

Je kunt leerlingen gebruik laten maken van video’s op YouTube waarin de stof uitgelegd wordt en ze vervolgens zelfstandig de verwerkingsopdrachten laten maken. Je kunt deze verwerkingsopdrachten laten inleveren via email of magister om je leerlingen van feedback te voorzien. Voor veel vakken zijn er goede instructievideo’s beschikbaar, maar je kunt ook je eigen instructie opnemen zodat volledig controle hebt over de instructie die leerlingen te zien krijgen. Je kunt bijvoorbeeld met Microsoft Teams een moment in de week inplannen waarop je het huiswerk bespreekt met leerlingen.

– Je moet alsnog een feedbackmoment
+ Sluit aan bij wat leerlingen vaak thuis al doen om een toets voor te bereiden
+ Is te combineren met andere tools, bijvoorbeeld Microsoft Teams
+ Je kunt de video’s ook volgend schooljaar weer gebruiken
– Als er weinig goede video’s voor je vak te vinden zijn dan is het arbeidsintensief
– Je moet alsnog een feedbackmoment organiseren

Formative is een tool die je in staat stelt online les te geven, vragen te stellen aan je leerlingen, deze vragen live te beoordelen en van feedback te voorzien. Je kunt materiaal gebruiken dat je al hebt door het te uploaden, of zoeken in de database (voornamelijk Engelstalige lessen) en gebruik maken van een les van een collega. 

+ Les op afstand met de mogelijkheid om bestaand materiaal te gebruiken
+ Mogelijkheid om leerlingen te testen tijdens de les en zo het leerproces te volgen
+ Mogelijkheid om leerlingen direct van feedback te voorzien
+ Mogelijkheid tot gratis gebruik i.v.m. Corona crisis (zie website)
– Vergt wat tijd om de mogelijkheden te ontdekken

Socrative is een tool om formatief te toetsen. Als docent kun je op zes verschillende manieren de kennis van leerlingen toetsen zodat je inzicht krijgt in hun leerproces. Deze quizzen moet je op voorhand maken en delen met je leerlingen. Je kunt ze ook verzenden naar een collega zodat die dezelfde quiz kan inzetten. Er is echter geen zoekbare database. Heb je eenmaal een quiz gemaakt, dan blijft deze wel voor jou bewaard.

+ Formatief toetsen of leerlingen de lesstof verwerkt hebben
+ Quizzen zijn deelbaar met collega’s
– Geen instructiemogelijkheid
– Geen zoekbare databank met quizzen zoals Kahoot dat heeft

ClassDojo is een soort veilig sociaal media platform voor je klassen waarin je leerlingen kan complimenteren, je berichten kan plaatsen voor leerlingen en ouders en op allerlei manieren in contact kan zijn/blijven met je klas. Misschien nog wel belangrijker: ClassDojo heeft een portfolio functionaliteit waar leerlingen allerlei documenten kunnen uploaden. Je kunt dit bijvoorbeeld inzetten voor de creatievere vakken, zodat leerlingen door middel van foto’s en video’s jou kunnen laten zien wat ze gemaakt hebben. Ook voor de zaakvakken kun je Classdojo inzetten. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld simpelweg foto’s van gemaakte opdrachten maken en uploaden zodat jij mee kan kijken en feedback kan geven. 

+ Een portfolio optie voor o.a. creatieve vakken
+ Maakt leren leuk omdat het veel manieren heeft om leerlingen positief te berkachtigen
+ Is geheel gratis
– Minder geschikt als tool om les te geven op afstand

  • Online omgeving van je lesmethode

Tegenwoordig heeft vrijwel elke lesmethode een online omgeving. Ik ken het: door te weinig computerlokalen en het gemak van het boek maak je er op school niet altijd gebruik van. Dit is de kans om die online lesmethode eens te ontdekken en in te zetten. Vaak kunnen leerlingen online opdrachten maken, waarvan de voortgang voor jou als docent inzichtelijk is. Soms kun je zelfs bepaalde opdrachten klaarzetten voor leerlingen, of leerlingen op een hoger/lager niveau laten werken. 

Het is een onzekere tijd waarin wij als beroepsgroep moeten zoeken naar hoe we dit probleem gaan tackelen. Echter, we kunnen het ook als meer zien dan alleen een probleem; het is ook een kans om meer maatwerk te leveren en leerlingen direct van feedback te voorzien tijdens hun leerproces. Gaan jullie mee op ontdekkingsreis? 

P.s. Dit zijn zomaar een paar opties om te gebruiken. Mis ik een handige tool? Laat het mij vooral weten, dan kan ik hem toevoegen.

3 gedachten over ““Never waste a good crisis”: lesgeven op afstand tijdens de Corona crisis”

  1. Dag meester, Ik ben onder de indruk van wat er allemaal mogelijk is op digitaal gebied. Wel te hopen dat de betreffende docenten een beetje handig hiermee om kunnen gaan want anders wordt het niks. Maar meester Jesse zal het wel lukken! Hoe gaat het trouwens met het zoontje van de meester. Mma Verstuurd vanaf mijn iPad

    >

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.